Horčičné zrnko |
"Keď ho sejú do zeme, je najmenšie zo všetkých semien na zemi, ale keď sa zaseje, vzíde, prerastie všetky byliny a vyháňa veľké konáre, takže v jeho tôni môžu hniezdiť nebeské vtáky." (Mk4,31-32) |
---|
|
ČAKANIE NA DRUHÉ SLOVO Postupne som sa naučil čítať Bibliu tak, že v nej nehľadám odpovede, ale skôr otázky. Niekedy sa mi dokonca zdá, že v celej hebrejskej Biblii sa Pán snáď častejšie pýta ako odpovedá. Na mnohé svoje otázky odpoveď v Biblii nenájdeme, aspoň nie odpoveď priamu a jasnú. Ak číta človek Bibliu poctivo, tak sa nad niektorými jej stránkami neubráni otázke, či ich naozaj inšpiroval Boh, alebo ich skôr diktoval sám diabol – tvrdil teológ Oldřich Daněk, ktorý štúdiu Písma venoval celý svoj život. K takým kapitolám nepochybne patrí aj rozprávanie o Abrahámovej obete. Keby Abrahám vypočul doslova a do dôsledkov prvý Boží príkaz, a prepočul by ten druhý, úplne opačný, stal by sa vrahom svojho syna. Ako však rozoznať medzi slovom „obetuj mi“ a „nerob mu nič zlého“? Vieme, že medzi tými, ktorí počujú vždy len to prvé slovo, a nečakajú na druhé, je celá rada fundamentalistov a náboženských fanatikov. Sőren Kierkegaard, bolestne nepokojný hľadač, večne nespokojný so sebou a cirkvou, sa ustavične týral príbehom o Abrahámovej obete. Krúžil okolo nej ako nočný motýľ okolo spaľujúceho plameňa. Tento severský mysliteľ sa vžíval do postavy Abraháma, ktorý bol Bohom vyvedený z krajiny istôt svojej minulosti a neskôr pozvaný, aby vo svojom synovi sám zabil celú zasľúbenú budúcnosť. Ktorý zobral so sebou zároveň syna i obetný nôž a na ceste viery prechádzal búrkami a temnotami pochybností – a napriek tomu nenechal v sebe zhasnúť plamienok nepochopiteľnej nádeje a dôvery v nepochopiteľného Boha. A práve táto nádej (nádej proti všetkej nádeji, ako ju nazýva apoštol Pavol v Rim 4,18) mu otvorila sluch pre druhé, spásne Božie slovo. V baránkovi, ktorého Abrahám obetoval namiesto svojho syna Izáka, vidí kresťanská tradícia predobraz Krista v jeho veľkonočnej obete na kríži. Ale aj tento novozákonný veľkonočný príbeh obsahuje dve rôzne Božie slová. Kríž však nie je posledným slovom Ježišovho príbehu. S rozbrieždením veľkonočného rána prichádza ďalšia zvesť – Boh prehovára znova. Tým druhým slovom je vzkriesenie - šifra, ktorej však nerozumeli ani apoštoli, keď im Ježiš o tom hovoril a stále pramálo tomu rozumieme aj my. „Ak si o niečom myslíš, že to poznáš, tak si buď istý, že to nie je Boh,“ napísal svätý Augustín. To platí aj o vzkriesenom Kristovi, milujúcom prekvapenia. Ak si myslíš, že ho už nemusíš hľadať a objavovať, tak sa s ním ani nestretneš. Viera, ktorá neprejde Veľkým piatkom, nikdy nedozreje k veľkonočnej plnosti. Aj pre nás – obvykle v hodine skúšky, ak v nádeji ňou kráčame s Bohom – zaznieva ešte ďalšie Božie slovo. Opakujem: Abrahám možno obstál v skúške nie preto, lebo bol ochotný obetovať syna, ale preto, lebo i v hodine, kedy sa mu Boh zahalil úplne do nepochopiteľnosti, predsa sa na dne svojho srdca nevzdal nádeje, že Boh ho v skúške neopustí, že nepoprie sám seba. A snáď práve preto Abrahám neprepočul ono druhé, rozhodujúce Božie slovo. (zdroj: Tomáš Halík, Chci, abys byl, str. 28-43) |
|